tisdag 6 september 2011

Psykologi

Psykologi och psykologi.
Det var en bland de tråkigaste kurserna jag läste i skolan.
Kan varit pga att läraren inte var den bästa alla gånger.

Samtidigt som jag nästan satt och plågades igenom lektionerna så var det lite intressant.
Svårt ibland men intressant ändå.
Jag har nu börjat fundera lite mer på det här med psykologi. Hur allting hänger ihop egentligen.
Det medvetna man gör och det omedvetna.
Något jag fastnade lite extra för under lektionerna var när vi pratade om sömn och drömmar.

Varför drömmer man som man gör?
Oftast när jag drömmer så händer det ihop med flera saker jag varit med om tidigare under dagen. Endast små saker men ändå hänger det ihop.

Eller att man nästan aldrig dör i en dröm. Jag har vaknat upp flera gånger innan jag precis dör.
Har hört från andra att dör man i en dröm så dör man på riktigt. Kan detta stämma?
Låter osanolikt men å andra sidan har jag själv aldrig varit med om att man dör utan kan ramla ner för ett stup men vaknar precis innan man dör i drömmen.

ja psykologi kan vara riktigt intressant om man pratar om de saker man är intresserad av ;)

Eller en annan sak som jag funderat på från och till många gånger.
Det sägs att dör en person på ett servicehus, sjukhem, hemtjänst eller på något annat sätt inom vården så dör oftast en eller två till på en kortare period.
Jag har varit med om det själv. Det tog max 2 veckor sen hade tre personer dött.
Lite läskigt men sant. Varför är det så?
Och då kan jag medela att det var hemtjänst och då ligger inte ens personerna på samma avdelning..

Sitter och läser runt lite på flashback nu för att se vad andra har att säga.
Det är jätteintressant att läsa faktiskt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar