tisdag 30 augusti 2011

Mitt lilla "handikapp" :)

Helt otroligt vad en solning på 22 minuter i solariumet kan vara så bra!
Jag brukar ibland få höra från nära och kära: Du borde inte sola solarium.
Det är farligt, det ökar chansen till cancer, titta man blir såhär i ansiktet när man blir äldre då..
Och jaa, ungefär så brukar det låta :)

Nu gör inte jag det alltid för att bli brun eller hålla kvar min brunhet från sommaren.
Sen att jag har ganska bra pigment att jag blir brun ganska lätt kan jag bara tacka och buga för.
Som nu, en solning och jag fick genast tillbaka massor färg jag tappat men ändå.

Jag går dit och solar för att jag har eksem.
Och då menar jag inte bara ett pyttelitet utan verkligen ÖVER HELA kroppen.
Smörjer jag inte in mig morgon och kväll skulle jag ha stora sår över hela mig.
Det är inte roligt!
När jag åker utomlands och blir jättebrun får jag som vita fläckar på hela kroppen.
Det är inte alls roligt, pigment fläckar alltså.
Där jag har kliat så mycket att det inte finns pigment längre. Kommer dock tillbaka efter ett tag tack och lov :)
Så jag är överlycklig när jag ska åka utomland, för där nere är klimatet så varmt att jag inte har några eksem alls. Det torkar ut redan efter första dagen.
Men sen kommer fläckarna. Och som jag gråter, ALLTID!

Men men nog om det.
Jag smörjer in, smörjer in och smörjer in.
Har en stor pump med salva jag får smörja in hela kroppen med, sen har jag mängder med receptbelagda kortisonsalvor och allt annat..
Jag får inte duscha med duschtvål som innehåller parfym..
Alltså jag lider verkligen utav detta!

Nu har jag inte varit ute i solen och solat på ett bra tag.
Min kropp är helt röd lite här och var..
Gick och solade 22 minuter förut och nu är jag som en ny människa.
Det är så underbart. Det försvinner, torkar liksom ut.
Sen hem och bada. Och smörja in sig.
Blir så glad att det är någonting som fungerar lite alla fall. Även om det kan ge biverkningar sen. Det struntar jag i.
Hellre det än att jag ska gå runt och ha ont, det svider, kliar, bränns och ser inte okej ut hela tiden.

Tackar för den underbara människa som kom på solariumet :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar